عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » استفاده از آرد کامل و سبوس دار ،ضرورت جامعه امروز است

خاکی، فرماندار شهرستان گرگان:

استفاده از آرد کامل و سبوس دار ،ضرورت جامعه امروز است

استفاده از آرد کامل و سبوس دار ،ضرورت جامعه امروز است

"یحیی خاکی "فرماندار گرگان در جلسه کارگروه گندم ،آرد و نان شهرستان گفت: نان سبوس دار یک نان خوب و سالم است البته باید شرایط عمل آوری خمیر رعایت شود .

فرماندار گفت: باید اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب در راستای مصرف نان سبوس دار که یک نان سالم و غنی از مواد مغذی است انجام شود .

وی افزود: نان به عنوان یکی از اولویت های اساسی اولیه مردم در بعد غذایی مورد توجه است .

خاکی گفت: این روزها کمتر کسی به سراغ نان های تیره رنگ که سرشار از سبوس و فیبر است می رود زیرا همگی تنها به ظاهر نان ه توجه دارند و سفیدی آن را دلیل بر کیفیت نان می دانند درحالی که این باور غلط به دلیل ناآگاهی افراد روز به روز سلامتی افراد را به شدت تهدید می کند .

فرماندار ادامه داد: نان سالم به نانی گفته می شود که سبوس در آن باشد و تیره تر باشد .

وی افزود: نان خوب نانوای خوب می خواهد ،دستگاه ممعجزه نمی کند ،تنها یک نانوای بسیار خوب است که می تواند با محاسبه زمان تهیه خمیر از ابتدا تا انتهای پخت یک نان سالم تهیه کند .

رییس کارگروه گندم ،آرد و نان شهرستان گرگان اظهار داشت: اگر بهترین تنور و دستگاه را هم داشته باشی که استاندارد 2020هم داشته باشد ولی زمان پختش 30ثانیه باشد و خمیر آن تازه باشد و از مخمر استفاده نکنی و آرد سبوس گیری شده مصرف کنی هیچ ارزشی ندارد .

وی تأکید کرد: بدون شک وقتی آرد از نظر مواد تشکیل دهنده ضعیف و کم گلوتن باشد یا از گندم قارچ زده و کپک زده تهیه شده باشد ماهرترین نانوا وگران ترین دستگاه نیز نخواهند توانست نان خوبی از آن تهیه کنند .

وی اضافه کرد: جز در مواردی که نانوا درآمد خوبی داشته باشد و با تزریق افزودنی ها و ترکیب سایر آردهای موغوب تر ،ایراد موجود را مرتفع و نوسان کیفی آرد را کنترل کند .

خاکی گفت: در حال حاضر آنچه نانوایی های ما بیشتر نیاز دارد ،آموزش، نرخ و نظارت خوب است و ماشین پخت نان استاندارد هم لازم است .

وی اظهار کرد: یکی از بندهای سیاست های ابلاغ شده از سوی رهبر انقلاب برای بهینه سازی نان ایران استفاده از روش های تجربه شده و موفق برای تولید نان خوب در کشور است نه تقلید طوطی وار از غرب و تحمیل هزینه های میلیونی به نانوا.

وی افزود: به ازای هر وعده غذایی که از نان سبوس دار استفاده کنیم خطر ابتلا به هفت سکته قلبی تا هفت درصد پایین می آید .

فرماندار گفت: سبوس موجود در نان سبوس دار 3برابر نان سفید دارای املاح (آهن-کلسیم –فسفر- روی )است و قند آن نصف نان سفید است.

وی اظهار کرد: باید نسبت به سلامت نانی که مصرف می شود توجه جدی داشت زیرا حجم زیادی از سبد غذایی خانواده و گوارشی من جمله سرطان ،بیماری پوکی استخوان ،کاهش بهره هوشی کودکان ،کم خونی و ... را در پی دارد.

خاکی افزود: اکنون بسیاری از متصدی نانوایی به دلیل ناآگاهی و همچنین استقبال مردم از آرد سفید استفاده می کنند که زمان کمتری برای عمل آوری نیاز است این اقدام عملا به کیفیت نان خوب ضربه می زند .

وی ادامه داد: نان تهیه شده با آرد کامل یعنی آرد سبوس دار تیره رنگ و سرشار از آهن ،کلسیم ،فسفر ،روی و منیزیم و ... است و نقش مهمی در حفظ سلامتی افراد دارد .

وی افزود: مصرف زیاد جوش شیرین در خمیر باعث ظهور لکه های زرد روی نان و مانع آزادسازی آهن،کلسیم می شود .

خاکی گفت: بهترین نان ،نانی است که بر روی سنگ تهیه شود و در مصرف آن با رعایت همه مراحل تهیه نان و بهداشت از آرد سبوس دار استفاده شود .

وی ادامه داد: براساس بررسی های به عمل آمده نان هرچه تیره تر باشد غنی تر و هرچه روشن تر باشد فقیرتر است و اگر این فرهنگ را در جامعه جا بیندازیم و اطلاع رسانی شود هرگز کسی به سراغ نان سفید و روشن نمی رود.

فرماندار اضافه کرد: مردم باید مطلع باشند که یک نان با کیفیت هرچند گران باشد بهتر از یک نان بی کیفیت که نصف بیشتر آن به ضایعات مبدل می شود می باشد .

استفاده از آرد کامل و سبوس دار ،ضرورت جامعه امروز است

 

استفاده از آرد کامل و سبوس دار ،ضرورت جامعه امروز است

 

استفاده از آرد کامل و سبوس دار ،ضرورت جامعه امروز است

 

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گرگان
  • بازدید : 1695
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 872

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 66
بازدید دیروز: 269
بازدید ماه:1068
بازدید سال:9324
بازدید کل:2064461