کتابخانه عمومی روستای توران ترک در دستور کار قرار گرفت - پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان
هفته دفاع مقدس برای ملت ايران ارزشمند است - پایگاه اطلاع‌رسانی فرمانداری بندرترکمن
سکان تیم تکواندوی خردسالان در دستان سرمربی آزادشهری - پایگاه اطلاع‌رسانی فرمانداری آزادشهر
پیام تبریک فرماندار مراوه‌تپه به مناسبت روز سرباز - پایگاه اطلاع‌رسانی فرمانداری مراوه‌تپه
افتتاح مدرسه در روستای تقر تپه - پایگاه اطلاع‌رسانی فرمانداری گرگان
میزخدمت در روستای قلعه توماجلر برگزار شد - پایگاه اطلاع‌رسانی فرمانداری گمبشان
صبحگاه مشترک نیروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس - پایگاه اطلاع‌رسانی فرمانداری گنبد
دیدار فرماندار کلاله با خانواده شهدا - پایگاه اطلاع‌رسانی فرمانداری کلاله
ملاقات مردمی فرماندار رامیان برگزار شد - پایگاه اطلاع‌رسانی فرمانداری رامیان
چهارمین جلسه شورای اداری شهرستان برگزار شد . - پایگاه اطلاع‌رسانی فرمانداری آق‌قلا

امامزاده ها و بقاع، مکان های زیارت و توسل مردمانند. اینجاست که مردم هرگاه دلتنگ شدند با زیارت مرقد آن پاکان عقده ی دل میگشایند و روح را صفا می بخشند.

این اماکن متبرکه در قسمت های مختلف گرگان پراکنده اند.

امامزاده‌ اسحاق سلام الله علیه

آرامگاه‌ اسحاق‌ بن‌ موسى‌ بن‌ جعفر سلام الله علیه معروف‌ به‌ مشهدنور، از بناهاى‌ دوره سلجوقى‌ در شهرستان‌ گرگان‌ است. این‌ بنا در مرکز شهر گرگان‌، درگذر سرچشمه‌ از محله سبزه‌ مشهد قرار دارد. منابع‌ جغرافیایى‌ و تاریخى‌ نیز تنها به‌ ذکر نام‌ آن‌ اکتفا کرده‌ و اطلاعاتى‌ درباره ویژگیهاى‌ معمارى‌ بنا به‌ دست‌ نداده‌اند. آراء محققان‌ درباره این‌ بنا تا حدودى‌ متناقض‌ است‌، برخى‌ به‌ استناد کتیبه حک‌ شده‌ بر چارچوب‌ در قدیمى‌ ساختمان‌، آن‌ را مربوط به‌ سده 9 قمری‌ و برخى‌ بدون‌ ارائه ادله کافى‌ آن‌ را متعلق‌ به‌ بناهاى‌ سده 8 قمری‌ و شمارى‌ با توجه‌ به‌ تزیینات‌ آجرى‌ بنا، مربوط به‌ سده 6 قمری‌ و یا اواخر سده 6 و اوایل‌ سده 7 قمری‌ دانسته‌اند. اما تاریخ‌ 525 قمری‌ بر صندوق‌ چوبى‌ مرقد امامزاده‌ حک‌ شده‌ است‌. ضریح‌ فلزى‌ داراى‌ کتیبه‌هایى‌ از آیاتى‌ از سوره‌ هاى‌ 91 و 93 قرآن‌ مجید در 4 جانب‌ خود و نیز اشعارى‌ در وصف‌ امامزاده‌ است‌. در حفاظت‌ و نگهدارى‌ بنا بسبب‌ نوسازى‌ و تغییراتى‌ که‌ در دوره‌هاى‌ مختلف‌ بر روى‌ بنا انجام‌ گرفته‌، به‌ تزیینات‌ آجرى‌ برخى‌ از نقاط بدنه‌ آسیب‌ رسیده‌ است. به‌ نظر مى‌رسد که‌ بیشترین‌ مرمتهاى‌ بنا در دوره قاجار انجام‌ گرفته‌ باشد. بنابر اسناد موجود در مرکز میراث‌ فرهنگى‌ استان‌ گلستان، تمهیدات‌ حفاظتى‌ چون‌ مرمت‌ درِ قدیمى‌ امام‌ زاده‌، محوطه‌سازى‌ بنا و تعویض‌ آجرهاى‌ فرسوده داخل‌ آن‌ در طى‌ سالهاى‌ 1350 تا 1358شمسی انجام‌ گرفته‌ است‌.

امامزاده ها و اماکن متبرکه ی شهرستان گرگان

امامزاده عبدالله و امامزاده فضل الله (علیهماالسلام)

در پانزده کیلومترى جاده قدیم گرگان ـ کردکوى و نزدیکى روستاى سرکلاته کفشگیرى، بناى زیبایى وجود دارد. این بنا مدفن دو تن از فرزندان امام موسى کاظم (سلام الله علیه) به اسامى امامزاده عبدالله و امامزاده فضل الله (علیهماالسلام) معروف به امامزاده روشن آباد مى باشد که زیارتگاه عاشقان و دلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است. ساختمان این بنا در وسط باغ مشجر و قبرستان که متعلق به قرن نهم هجرى قمرى است در سال 865 هجرى قمرى دو درب نفیس در آن نصب شده که از نظر زیبایى و دقت و مهارتى که در آن بکار رفته بى نظیر است. بقعه امامزادگان عبدالله و فضل الله علیهما السلام روشن آباد داراى رواق و حرم چهارگوش و گنبد ساقه دار مدور مى باشد که از کف حرم حدود 15 متر ارتفاع دارد. یک مسجد الحاقى همانند دیواره در کنار آن وجود دارد که جزو آثار تاریخى به ثبت رسیده است. در سال 879 هجرى قمرى صندوق چوبى به طول 5/2 متر و به عرض 5/1 متر و ارتفاع 5/1 متر به وسیله استاد حاجى عبدالله ساخته و روى مرقد نصب شده که به خط رقاع حکاکى شده است.

البته مقدمات ساخت ضریح براى مزار امامزاده فراهم شده که به علت کوچک بودن بقعه و بناى با ارزش آن این موضوع در دست مطالعه قرار گرفته تا ضریحى به این ابعاد طراحى و ساخته شود که در شهریور ماه سال 87 طراحى به اتمام رسید و کار ساخت ضریح آغاز گردید. شایان ذکر است که زیر بناى این بقعه چشمه آبى به صورت قنات که وقف شده است مى گذرد. در سال 900 هجرى قمرى مرحوم فضل الله قاضى فرزند سید رضى الدین، یکى از حاکمان وقت منطقه، املاک متعددى را وقف بقعه مذکور نموده است. قبرستان امامزاده آرامگاه 141 تن از شهداى جنگ تحمیلى و بسیارى از علما، عرفا، متدینین و معتمدین از جمله حضرت آیت الله روشنى است. ایشان از علماى برجسته و صاحب فضل بوده که بزرگان زیادى در مکتب ایشان به تحصیل علم و اخلاق مشغول بودند.

امامزاده ها و اماکن متبرکه ی شهرستان گرگان

امامزاده طیب سلام الله علیه

این بقعه در 4 کیلومترى روستاى قرن آباد گرگان و در طبیعت مصفا و با موقعیت خاص و ارزشمندى قرار دارد. در کتاب فرهنگ آبادیهاى ایران و لغت نامه دهخدا مذکور گردیده که قرن آباد یکى از آبادیهاى شهر گرگان مى باشد. این روستا مدفن امامزاده طیب سلام الله علیه فرزند موسى بن جعفر سلام الله علیه مى باشد. این بقعه داراى هسته مرکزى و الحاقى در شرق و غرب است. هسته مرکزى که مرقد مطهر در مرکز آن واقع شده در روى ستونهاى قطور آجرى قرار گرفته که طرح جامع بقعه به همت هیئت امنا امامزاده و نظارت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان در دست اجرا است. موقعیت مکانى بقعه به علت قرار داشتن در منطقه سر سبز جنگلى از مهمترین مناطق جذب گردشگر به شمار مى رود.

امامزاده عبدالله سلام الله علیه (واقع در روستای زیارت)

مزار مبارک این امامزاده که در جنوب شهر گرگان و در منطقه ییلاقى و مصفاى روستاى زیارت قرار گرفته است، مدفن یکى از نوادگان امام موسى بن جعفر (سلام الله علیه) مى باشد. با عنایت به اینکه ساختمان بقعه در جوار رودخانه قرار دارد طى سالیان گذشته بر اثر سیلاب ساختمان بقعه تخریب شده که بعد از مدتى توسط اهالى محل، ساختمان مختصرى براى آن احداث و قطعاتى از صندوقچه چوبى بقعه بازمانده سیلاب جمع آورى و در محل بقعه نگهدارى مى شود. در سال 81 به منظور پاسخگویى به نیاز زائرین محترم و ایجاد فضاى مناسب رفاهى، طرحى جامع تهیه که بخشى از آن در دست اجرا مى باشد. با عنایت به منطقه ییلاقى و وجود آب گرم طبیعى در جوار این بقعه، همه روزه زائرین بسیارى خصوصاً در ایام تابستان از این محل بازدید و در جوار حرم امامزاده سلام الله علیه به راز و نیاز مى پردازند. همچنین این بقعه داراى موقوفاتى مى باشد.

امامزاده ها و اماکن متبرکه ی شهرستان گرگان

امامزاده نه تن

امامزاده نه تن در شهر گرگان و در محله اى قدیمى که به همین نام نامگذارى شده که نگین محلات قدیمى گرگان مى باشد و از نظر ساختار قدیمى این شهر بین دو محله دوشنبه اى قدیم و محله میدان و محله میر کریم و کوچه بادگیر قرار دارد، مدفن نه تن از نوادگان حضرت امام موسى بن جعفر (سلام الله علیه) مى باشد.

امامزاده ها و اماکن متبرکه ی شهرستان گرگان

امامزاده عبدالله(ع) گرگان

این امامزاده در ضلع شمالی شهر گرگان واقع شده است و در تمام فصول سال پذیرای زائرین حرم قدس رضوی می باشد و همچنین با توجه به موقعیت خوب مکانی بر عداد زائرین افزوده می گردد. این امامزاده دارای دو لنگه درب چوبی قدیمی می باشد و دارای گنبد مرتفع و کاشی کاری شده که بروی آن آیات و روایات و اشعار مذهبی به چشم می خورد. ساختمان اولیه بقعه قبل از انقلاب اسلامی چندین بار تخریب و بازسازی شده است که آخین بار پس از انقلاب اسلامی به همت اداره کل اوقاف و مردم خیر گرگان بصورت اساسی احداث گردید. ساختمان جدید این بنا شامل گنبد، شبستانهای بزرگ با دو گلدسته و تاسیسات می باشد شبستان و گنبد از داخل آییه کاری بوده و نمای بیرونی گنبد و گلدسته ها توسط کاشی های سنتی پوشش داده شده است و در جلوی بقعه یک ایوان ورودی با بهر9ه گیری از سبک معماری حرم مطهر امام حسین ع در حال ساخت می باشد.

به دلیل حضور زائران زیادی که عازم مشهد مقدس هستند و در این مکان بیتتوته می کنند این بقعه درای امکانات زیرساختی شامل آب برق گاز و سرویس های بهداشتی می باشد که با همت والای مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان حجت الاسلام رئوف و اجرای طرح میقات الرضا (ع) در استان گلستان کلنگ زائرسرای یکی از بزرگترین زائرسراهای شهرهای منتهی به مشهد مقدس در این امامزاده در مهرماه سال جاری به زمین خورده است..این امام زاده ار نوادگان امام موسی کاظم (ع)می باشد.

امامزاده ها و اماکن متبرکه ی شهرستان گرگان

حرم مطهر سید ابراهیم، بی بی حور و بی بی نور(ع)

حرم مطهر این امام زادگان در قسمت جنوب گرگان قدیم(پشت پارک شهر- ک شیرکش) واقع است.

امام زاده سلیمان(ع)

حرم مطهر این امام زاده در جاده گرگان- کردکوی در روستای هاشم آباد واقع است.

امامزاده ها و اماکن متبرکه ی شهرستان گرگان

حرم مطهر امامزاده عبدالله بن الامام موسی الکاظم(ع)

حرم مطهر این امامزاده در حاشیه جنوبی روستای معصوم زاده در شهرعلی آباد در جاده مشهد در منطقه فندرسک واقع شده است.

امام زاده محمد تقی(ع)

حرم مطهر این امام زاده در منطقه جنگلی قرق در مجاورت اراضی کشاورزی و روستای گناره قرار دارد.

امام زاده پنج تن(ع)

حرم مطهر این امام زاده در جاده گرگان–کردکوی در روستای لمسک قرار دارد.

امامزاده ها و اماکن متبرکه ی شهرستان گرگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Skip to content