عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » شهدای قیام5 آذر گرگان اولین شهدای مدافع حرم هستند

فرماندار گرگان در مراسم یادمان شهدای 5آذر گرگان گفت:

شهدای قیام5 آذر گرگان اولین شهدای مدافع حرم هستند

شهدای قیام5 آذر گرگان اولین شهدای مدافع حرم هستند

دکترحسینی فرماندار گرگان در مراسم یادمان شهدای 5 آذرگفت: شهدای قیام5 آذر گرگان اولین شهدای مدافع حرم هستند که به فرمان امام خمینی (ره) ودر دفاع از بی حرمتی به حرم امام رضا(ع) به پا خواستند.

وی افزود: در تاریخ هر ملتی نقاط روشنی وجود دارد که گذشت زمان نمی تواند آن را از یادها ببرد و مردم همیشه از این ایام با سرافرازی یاد می کنند .

دکتر حسینی اظهار داشت: پنجم آذر ماه در استان گلستان و بخصوص شهرستان گرگان از آن روزهای پرافتخار است .

وی گفت: قیام شکوهمند ملت ایران در سال 1357 که به رهبری امام خمینی (ره) از سال 1341آغاز شده بود پس از مدت زمانی به قیامی فراگیر در نقاط مختلف کشور تبدیل شد و توانست زمینه ساز پیروزی ملت ایران گردد.

فرماندار خاطر نشان کرد: مردم گلستان کنونی (شرق استان مازندران) در این فرایند نقش موثری ایفا کردند که قیام خونین پنجم آذر ماه شهرستان گرگان از آن جمله و نشان دهنده آزادیخواهی و ظلم ستیزی مردم این منطقه بود.

وی افزود: براساس مستندات تاریخی و گفته شاهدان عینی اصل و اساس این حرکت در اعتراض به اهانت ماموران رژیم شاه به حرم مطهر امام رضا (ع) در 29آبان ماه 1357بود.

دکتر حسینی بیان داشت:پس از محکومیت حمله عناصر رژیم به حرم رضوی توسط امام راحل ( ره ) و دستور موکد ایشان مبنی بر تکلیف مردم در سرنگون کردن رژیم شاه، مردم گرگان سکوت را جایز نداسته و بپا خواستند .

فرماندار افزود: پس از حادثه مشهد در روز یکشنبه پنجم آذر ماه 57 برابر با 25ذیحجه از سوی امام عزای عمومی اعلام شد.

فرماندار گرگان گفت: ( به گفته مورخان ) در این روز مردم منطقه از شهری وروستایی از نقاط مختلف بندر گز و کردکوی گرفته تا علی آباد برای راهپیمایی و قیام به گرگان آمدند و بزرگترین راهپیمایی آن زمان بود.

وی بیان داشت: به تخمین شهربانی آن زمان سه هزار نفر، جمعیت شرکت کننده در این قیام بود وجمعیت به سمت امامزاده عبدالله گرگان (ع) گسیل شده و در میدان شهدای این شهر (کنار امامزاده) تجمع کردند.

فرماندار مرکز استان اظهار داشت: راهپیمایان در این محل اقدام به شعار های الله اکبر و لااله الاالله کرده و قصد حرکت به سوی مرکز شهر را داشتند اما ماموران رژیم که تحمل شنیدن این شعارها را نداشتند اقدام به ممانعت از حرکت مردم نموده و وقتی از عهده این کار برنیامدند اقدام به شلیک گلوله به سوی مردم کردند و عده ای از آنان را مجروح ساختند.

وی یادآور شد :در حادثه پنجم آذر ماه سال 1357 گرگان حسین امیر لطیفی، صدیقه پروانه، سید اسماعیل حسینی، عباس خالداران، احمد سبطی ، حجت الله عباسی، ابوالقاسم (جعفر) علاء الدین، نرگس قصابان، حسین محبی راد، حسین مقصودلو، سید نظام الدین نبوی، حسینعلی نصیری و فرامرز ویزواری به شهادت رسیدند.

فرماندار گرگان خاطر نشان کرد : قیام 5 آذر یکی از شجاعانه ترین و البته خونین ترین اقدامات در تاریخ انقلاب و البته یکی از ناشناخته مانده ترین رخدادهای مرتبط با انقلاب است.

شهدای قیام5 آذر گرگان اولین شهدای مدافع حرم هستند

 

شهدای قیام5 آذر گرگان اولین شهدای مدافع حرم هستند

 

شهدای قیام5 آذر گرگان اولین شهدای مدافع حرم هستند

 

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گرگان
  • بازدید : 483
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 1494

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 445
بازدید ماه:741
بازدید سال:8997
بازدید کل:2064134